Gott nytt år!

Satan vad det här året har gått fort - och det har varit fyllt med så otroligt mycket av allt. Mycket kärlek, glädje, vänskap. Nya möjligheter och möten. En del negativt också såklart, helt perfekt kan det inte alltid vara. Jag tänkte att jag skulle försöka sammanfatta det här året lite snyggt med ett par frågor. Jag ska försöka svara så utförligt och detaljerat jag kan. För att få en riktigt bra sammanfattning. 
 
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? 

Massor! Jag tycker att jag har växt otroligt som människa under året. En bra början till detta får jag väl säga är när jag bröt lite mönster och rutiner och tog ett stort kliv bort från Engelen och ett mindre kliv bort från Birka. Jag som alltid har trivts så bra där ville inte riktigt inse att jag inte mådde så bra när jag var på jobbet längre. Jag är otroligt stolt över mig själv att jag tog chansen att börja jobba mer eller mindre heltid på hotellet i Hägersten i våras, jag har lärt mig så otroligt mycket av att vara där och det har stärkt mig i yrkeslivet och gett mig så betydligt mycket mer erfarenhet. 

Jag har även varit ute och rest en del i år - rest har jag gjort tidigare också. Men då alltid i sällskap av mamma. I våras åkte jag och min kompis Emma ensamma till London. Vilket var jätteroligt, och jag kommer heller aldrig att glömma resan till Turkiet med det underbara gänget. 

I örvigt tycker jag att jag bara har växt som person, och tagit beslut och vågat mer än vad jag gjort tidigare. Vågat sätta gränser för mig själv och visa andra vart skåpet ska stå. Blivit lite tuffare kanske, och faktiskt vågat bry mig lite mer om mig själv och vad som är bäst för mig istället för att bara göra andra till lags hela tiden. Speciellt efter sommaren. 
Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade nog inga nyråslöften. Det vanliga ganska att försöka sluta röka, vilket inte har gått. Jag får väl sätta upp ett par för det kommande året. Lyckas jag bli rökfri i år så är det en fantastisk bonus för mig själv. Men det kommer ju inte att gå på direkten. Där får jag kämpa lite. Ett annat löfte jag vill ge mig själv är att bli lite mer ekonomisk, och verkligen spara och sätta undan en viss summa pengar varje månad för att komma igång med det här sparandet som ska vara så bra att ha. 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ingen av mina nära vänner, nej. Än så länge... I skrivande stund är min storasyster inne på förlossningen. Spännande att se om det blir bebis i år eller om vi får ta det på nästa års sammanfattning. 
Dog någon som stod dig nära?
Dessvärre. Min fina lilla extrafarmor som har funnit med i mitt liv sedan jag var runt 10 år lämnade oss i våras. Tyvärr var min mamma även tvungen att ta bort vår lilla kissemiss Wilma som vi har haft sedan jag var ännu yngre. Det var faktiskt jobbigare än jag trodde att det skulle vara, när jag var hemma hos mamma sist så kommer jag på mig själv med att kolla runt efter Wilmisen, innan det slår mig att hon faktiskt inte finns kvar... :( Döden är så abstrakt, jag har ibland lite svårt att greppa och ta in det. 
 
Vilka länder besökte du?
London - England, i april. Och så Alanya - Turkiet i september. Fler resor väntar 2018.... 
Är det något du saknar år 2017 som du vill ha år 2018?
Eget boende... Nejdå. Det har gått bra att dela med Calle under året. Och jag kommer att få eget boende under 2018 så småningom. Annars inte så mycket - jag har inte saknat någonting direkt under året. Det har varit bra överlag. 
Vilket datum från 2017 kommer du alltid att minnas?
Finns det någon som någonsin kommer att glömma den 7 april 2017? Lyckligtvis och tacksamt var jag inte i Stockholm då - faktiskt inte ens i Sverige. Men nyhetsrapporteringen och uppståndelsen i media spred sig snabbt, och jag och Emma som befann oss i London insåg nog på en gång vidden av den här händelsen. Att det faktiskt var ett terrordåd som hade drabbat oss. Obehagligt. Sedan finns det såklart lyckliga stunder jag inte glömmer heller. Datumet kommer jag inte ihåg, haha, men glömmer ju inte dagen då min syster ringde mig och berättade att hon var gravid. Att jag var först av alla att få reda på det - till och med före pappan till barnet. Och kommer bebisen ikväll så blir det här nyåret minnesvärt. Veckan i Turkiet bär jag med mig som ett fantastiskt minne. 
 
Vad var din störa framgång 2017? 
Min största framgång... Hmm... Från början hade jag nog sagt att det var jobbet på Hägersten - men nu skulle jag säga att det är när jag sa upp mig från Hägersten och fick mitt nuvarande jobb på Hotell Anno istället.
Största misstaget?
Oj oj oj... Det känns som att jag har gjort en del misstag i år - absolut. Är det någonting jag verkligen ångara eller känner i efterhand att det var dumt gjort..? Ja. Kanske när jag träffade en viss person. Låt oss kalla honom M. Att jag var så dum och blåögd och gick på allt han sa, när det senare skulle visa sig att han ljög värre än alla jag har träffat så stod jag där som ett fån. Jag hade gärna sluppit smärtan efter det - och skammen jag själv kände över att jag var så dum. Tyvärr tänker man inte så när man har någon form av känslor i kroppen, men hade jag vetat om allting från början och fått en chans att gå tillbaka så kan jag säga idag att jag inte hade gjort om det. 
Har du varit sjuk eller skadad?
Nej, inte i år... Det var i slutet av förra året som jag hade lite problem med mina allergier och fick åka in till Falun. Men jag har inte varit allvarligt sjuk eller så. Jag hade lite problem med höften i våras/somras och hade rätt så ont ett tag, och har väl känt av det någon gång till och från. Det har faktiskt kommit tillbaka nu senaste dagarna, sjukt nog... Men det är nog inget allvarligt, inget mer än felbelastning när jag står upp och jobbar eftersom att jag ofta står och går med tyngden mer på ena foten.
Gjorde något igår dig riktigt glad?

Såå mycket! Att jag ska bli moster. Vänner jag har fått, och att jag har känt att jag har folk vid min sida hela tiden. Jag har nog aldrig känt mig så älskad som i år faktiskt. Mest tack vare två personer <3 
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både och faktiskt. Gladare tack vare det svaret jag gav över här - att jag har känt mig så omtyckt, älskad och uppskattad. Att det har gått så bra på jobbet osv. Sedan har även jag haft mina downs i år. Jobbat för mycket och känt at jag inte orkar mer alls, jag har haft perioder där jag av anledningar inte känt mig värd den uppskattnig har fått och där jag inte har tyckt att jag duger som jag är. Jag har återigen kämpat med mina "ätstörningar" och haft stunder jag inte velat äta och bara gjort allt för rasa i vikt snabbt. Kärleksbekymmer, obesvarade känslor, för mycket känslor för att jag själv ska orka med det. En del ilska och irritation. Sommaren var turbulent, jag mådde både bra och dåligt. Men nu är allting bra! <3 
Vad önskar du att du gjorde mer? 
Tränade... Nej men jag är inte så förtjust i träning. Men i efterhand önskar jag ju att när jag hamnade i mina jobbiga perioder hade jag bara kunnat försöka träna eller motionera istället för att ta till mitt destruktiva beteende för att gå ner i vikt. Men det här året har varit fyllt av så mycket av allt så jag hade inte haft tid att göra mer än det jag har gjort. 
Vad önskar du att du gjorde mindre? 
Lite mindre drama... Mindre känslor som jag inte kan styra. Det har varit lite för dramatiskt i perioder, och jag har inte alltid kunnat slappna av utanför jobbet utan ständigt tänkt att jag skulle ha kunnat göra mer. 
Blev du kär i år? 
 
Ja/Nej. Jo, lite kär såklart i R. Jag skulle inte säga att jag är kär i honom nu. Jag älskar honom för att han är den han är, och han säger detsamma om mig. Det är den mest konstiga men bästa relationen jag har haft med någon. Lite småkär kanske i M, men det gick ju faktiskt åt helvete så det kan vi glömma. Den person som har funnits under hela året är ju R. <3
Något du önskade dig och fick i år? 
Haha jag önskade mig en bok i julklapp och fick den... Nej men jag ville ha en bra födelsedag och det fick jag. Jag ville väl fortsätta träffa R under året och det har jag gjort. Mest sådana grejer. På slutet av hösten ville jag inget hellre än att hitta ett nytt jobb och komma bort från Hägersten - och nu är jag på Anno! 
Något du önskade dig men inte fick? 
Faktiskt inte. 
Vad gjorde du på din födelsedag 2017? 
Jag åkte på kryssning tillsammans med mina vänner. Alex, Calle, Felicia, Elin, Pauline och Franco. Jättemysigt och det var så jag ville fira min födelsedag. Det var mycket alkohol, fest och kanske lite sex också. Perfekt! 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Nej. Det tror jag inte. Jag har lärt mig så mycket, och jag skulle inte vilja ta bort några av motgångarna heller eftesom att jag litar på att jag blir starkare av det. 
Vad fick dig att må bra?
Mina vänner, mina kollegor och R! 
De bästa nya människorna du träffade?
R träffade jag ju egentligen 2016... I slutet av december, så det är under året vi har lärt känna varandra och vuxit ihop till det vi är idag. M är väl också en sådan som jag nu idag kan säga att jag är glad över att jag har lärt känna. Visst jag ångrar det vi gjorde, men nu har vi egentligen rett ut det och jag har fått en ursäkt av honom. Han är en glad och trevlig skithög. Nya kollegor. Nils och Kattis från Anno. Men så finns det ju en person som nog slår allt och alla med hästlängder. My number one: Alex! <3
Har du varit lycklig detta år? 
Det har jag faktiskt varit, ja.
 
Det bästa med hela 2017? 
Robin.
Alex. 
Bytet från Hägersten till Anno. 
Resan till London och resan till Turkiet. 
Rolling Stones konserten nummer 2! 
Tror du att 2018 kommer bli bättre än 2017?
Kanske. Svårt att säga. Jag hade ju inte förväntat mig att 2017 skulle bli så händelserikt. Men vem vet - 2018 kanske blir mitt år på andra sätt. Vi får se helt enkelt. 
Jag har säkert glömt en del detaljer - men jag är nöjd med året som gått. Jag har träffat så många människor som gör mig lycklig, många som jag inte har nämnt bland frågorna. Även om det var en tuff tid i slutet på Hägersten och jag inte mådde så bra av att vara där så har jag lärt känna helt fantastiska individer där, och på många andra platser och situationer under året.
Shoutout to: 
Merlyn 
Daniela 
Denice
Linda 
Youssef 
Felicia 
Mattias 
Mons 
Daniel 
Kattis 
Nils 
Liselotte 
Victoria 
Catherine 
 
Avslutar detta med ett par bilder på mig och min soulmate. Utan dig tror jag inte att det här året ens hade blivit hälften så bra som det faktiskt är. Tack för att du alltid finns för mig i vilken situatuon jag än sätter mig i. Tack för att du är precis lika knäpp som jag är och för att vi aldrig dömer varandra och vänskapen alltid är lika stark oavsett vad.