Önskelista till köket

När jag var hemma hos min mamma nyligen sneglade jag lite extra på deras perkulator. Det är alltså en slags kaffebryggare... kokare. Lite oklart faktiskt även för mig vad den största skillnaden mot en vanlig kaffebryggare är. Men det jag blev mest förtjust i är att den var så smidig och behändig. Den tog inte speceillt stor plats, och är lättare att stuva undan om man behöver ännu mer plats. Kaffet blir väldigt bra dessutom. 
 
Jag är ju barnsligt förtjust i min kaffebryggare, en rosa modell från Clas Ohlson. 
 
Här när den var helt ny och jag hade fått den av mamma i present. 
 
Men, vi har haft ett par fina två år tillsammans. Det är inte den bästa kvalitén på en bryggare, den kostar väl ca 200kr. Perkulatorn är visserligen dyrare, men jag tror att det kan bli så mycket bättre. En bättre investering, dels för bättre kaffe, och sedan ser den ju automatiskt snyggare ut i mitt kök också. Det kan vara så att jag börjat växa ifrån den här väldigt plastiga barbierosa kaffebryggaren som jag har, även om jag samtidigt gillar den. Ironiskt nog har jag även brödrost, elvisp samt stavmixer från samma serie och naturligtvis i samma färg. De har inte kostat mig speciellt mycket så det vore ingen jätteförlust att byta ut heller. 
 
Just nu har jag två stycken perkulatorer (med lite respekt för böjningen av ordet) som är intressanta. 
 
 
Från samma märke bägge två, så jag skulle tro att kvalitén är ungefär densamma. Jag har nästan bara hittat ett märke som tillverkar perkulator. Det är dessutom samma som min mamma har på sin. Den rosa är ju för gullig, men med tanke på att jag är beredd på att slänga ut min kaffebryggare kanske det vore klokare att inte välja en rosa. Den kopparfärgade är ju faktiskt sjukt läcker. Det blir dessutom en snygg detalj i köket känner jag. Om jag känner att jag klarar mig ca två månader till med kaffebryggaren skulle jag kunna sätta en perkulator på önskelistan till 23-års dagen. Väldigt bra idé, bortsett från att jag vill ha så sjukt mycket mer grejer till lägenheten nu. Jag vill göra om och byta ut. Det kommer naturligtvis ta lite tid, men det får vara värt det.